Przejdź do zawartości

Państwo Truskie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Conlanger
F1req (dyskusja | edycje)
Linia 87: Linia 87:
|Túmtaùd Trúg<br>/{{IPA|tum˩˥.taʊ̯d˧˥˩ trug˩˥}}/
|Túmtaùd Trúg<br>/{{IPA|tum˩˥.taʊ̯d˧˥˩ trug˩˥}}/
|Trùg <br> /{{IPA|trug˥˩}}/
|Trùg <br> /{{IPA|trug˥˩}}/
|-
|[[Język średniowertyński|wertyński]]
|XYZ <br> ''Toŋkhōt'' <br>/{{IPA|ˈtɔŋ.kʰoːt}}/
|XYZ <br> ''XYZ'' <br>/{{IPA|XYZ}}/
|XYZ <br> ''Tōŋce'' <br> /{{IPA|ˈtoːŋ.t͡ʃe}}/
|-
|-
|[[Język yuke|yuketon]]
|[[Język yuke|yuketon]]

Wersja z 21:51, 20 sie 2025

Niniejszy artykuł dotyczący Kyonu jest kompletny i jest ukończony.
Czytasz artykuł z serii Państwo Truskie. | Region · Państwo (Hegemon · Zimowa Stolica · Gospodarka · Wojskowość) · Naród (Truskie klany) · Język · Historia (Okres Zamętu 7558 EK - 7608 EK · Podbój Państwa Truskiego przez Brotów) · Religie (religia truska · religia nowotruska · bohenizm) · Ludzie (Tárolaùgr I 7354 EK · Tárolaùgr II 7458 EK · Reùl 7555 EK · Faùt 7586 EK · Tárolaùgr Aìrtoryda 7600 EK · Meleín II Odnowiciel 7608 EK · Tárolaùgr XXXII 8973 EK )
  R3  
Państwo conworldu KYON.
  5  
Państwo Truskie
Túmtaùd Trùg
7354EK - 8984EK

Flaga Trugów

Symbol rodu Tarolaugra
{{{jedna flaga}}}

Trugia na świecie
Polityka
Stolica
pan (autokrator) Tárolaùgr XXXII
Ustrój feudalno-biurokratyczno-miejski
Porządek prawny {{{porządek prawny}}}
Ustawa zasadnicza {{{ustawa zasadnicza}}}
Zbiory praw {{{zbiory praw}}}
Język urzędowy: de iure brak
de facto truski, lokalnie znaczenie mają również brocki i pojcki
Hymn narodowy: {{{hymn narodowy}}}
Początek {{{pojawienie}}}
Koniec państwa {{{koniec}}}
Demografia
Ludność ({{{kiedy}}}) {{{ludność całkowita}}}
Narodowości {{{etnografia}}}
Języki używane: {{{języki}}}
Średnia dł. życia {{{średnia długość życia}}}
Wiara
Religia państwowa {{{religia państwowa}}}
Religia dominująca {{{religia dominująca}}}
Typ religii {{{typ religii}}}
Siła wyższa lub panteon {{{siła wyższa}}}
Najważniejsze ośrodki kultu {{{ośrodki kultu}}}
Poziom wolności wyznania {{{wolność wyznaniowa}}}
Inne religie {{{inne religie}}}
Geografia i natura
Położenie na świecie {{{regiony}}}
Powierzchnia 596 618 km²
Strefy klimatyczne {{{klimat}}}
Gospodarka
Kraje eksportu {{{eksport do}}}
Towary eksportowe {{{towary eksportowe}}}
Kraje importu {{{import z}}}
Towary importowe {{{towary importowe}}}
System monetarny {{{system monetarny}}}
Waluta brak oficjalnej waluty / jednostka wagi kruszcu, większość prowincji bije własną monetę, w obiegu jest również pieniądz qiński
Kod waluty {{{kod waluty}}}
{{{motto}}}
Ewolucja
◀ — Trugia brocka oraz Państwo Truskie (protektorat Qin)

Państwo Truskie (tr. Túmtaùd Trùg [tum˩˥.taʊ̯d˧˥˩ trug˥˩]) — państwo położone nad Morzem Wewnętrznym, w dolinie Wielkiej Rzeki. Istniało w latach 7354 EK 8984 EK . Założone w 7354 EK przez wodza Tárolaùgra I (później nazywanego Pierwszym i Założycielem). Przez stulecia odgrywało znaczącą rolę w regionie i okresowo uzyskiwało przewagę nad sąsiadami. Około 8600 EK rozpoczął się długotrwały regres pod presją Północnych Barbarzyńców, Pojtów (Pojcka rekonkwista) oraz Brotów, a także w wyniku uzależnienia gospodarczego od Siedmiomieścia. W 8981 EK chan Evad dokonał inwazji, zakończonej w 8984 EK podbojem i likwidacją państwa.

Nazwy w różnych językach

język nazwa państwa pełna nazwa państwa nazwa mieszkańca
języki ziemskie
polski Trugia Państwo Truskie Trug
angielski Trugia Trugian Dominate Trug
języki kyońskie
ajdyniriański Ťognir
Ťognir
/tʼɔg'ɲir/
Vaedjor Ťoghani
Vaedjor Ťoghani
/vaɛ'd͡ʑɔr tʼɔ'gʰaɲi/
Ťoghôs
Ťoghôs
/tʼɔ'gʰɤs/
ayu Τερεκί
Terekí
Τηλεα ῡ Τερεκί
Teilea yu Terekí
Τερεκίραι
Terekírai
nowosechtoński ܬܪܓ
Trg
/tr̩g/
ܬܪܓ ܐܵܕܘ݅ܠ
Trg adūl
/tr̩g ʔa'duːl/
ܬܪܓܝܪ
Trgyir
/tr̩'gir/
mhasalski 𐦣𐦴𐦨𐦤𐦥
Thūmaujiy
/tʰu:mɒ'd͡ʒij/
𐦨𐦧 𐦥𐦪𐦴𐦨𐦤𐦥
Thūmaujaht Kheme
/tʰu:mɒ'd͡ʒaht kʰe'me/
𐦴𐦣𐦴𐦨𐦤𐦥
Thūmaujiyaj
/tʰu:mɒd͡ʒi'jad͡ʒ/
pulserimski 𐑑𐑱𐑮𐑒𐑦
‹Terki›
/'terki/
𐑑𐑱𐑮𐑒𐑦 𐑣𐑴𐑢𐑳
‹Terki howa›
/ˈterki ˈhowa/
𐑑𐑱𐑮𐑱𐑒𐑦·𐑮𐑳𐑛
‹Terki·rod›
/ˈterki rod/
surandralski तोञ्ई
Toňi
/ˈtɔɲi/
खाफा तोञ्ई
Khápá Toňi
/ˈkʰɐpɐ ˈtɔɲi/
तोञ्ईहु
Toňië
/ˈtɔɲiə/
truski Túmtaùd
/tum˩˥.taʊ̯d˧˥˩/
Túmtaùd Trúg
/tum˩˥.taʊ̯d˧˥˩ trug˩˥/
Trùg
/trug˥˩/
wertyński XYZ
Toŋkhōt
/ˈtɔŋ.kʰoːt/
XYZ
XYZ
/XYZ/
XYZ
Tōŋce
/ˈtoːŋ.t͡ʃe/
yuketon Terkki
/ˈterkʼi/

//

//

Położenie i geografia

Powierzchnia państwa u jego schyłku obejmowała niespełna 600 tys. km² wzdłuż Wielkiej Rzeki. Na wschodzie leżały dwa bardzo duże jeziora słodkowodne — większe Jezioro Słoneczne i mniejsze Jezioro Księżycowe — połączone rzeką, która raz do roku, w porze deszczowej, odwracała kierunek prądu. Szeroką dolinę Wielkiej Rzeki otaczały od północy góry Dach Świata, a od południa Płaskowyż Taugryjski. Wschodnie obszary zajmowały lasy deszczowe, przechodzące ku zachodowi w suche lasy i stepy. Strefa stepowa stanowiła pogranicze między Trugami a Brotami i była areną długotrwałych konfliktów.

Historia

Główny artykuł: Historia Państwa Truskiego
Główny artykuł: Trugowie

Państwo Truskie zostało założone przez Wielkiego Założyciela, Tárolaùgra I. Jego syn, Laugrad I, zreformował administrację i wspierał handel. Znacząco wzmocnił podstawy państwa, umożliwiając podboje jego syna, Tárolaùgra II. Wtedy Trugowie osiągnęli szczyt swojej potęgi, choć jeszcze nie siły militarnej.

Po śmierci Tárolaùgra II nastąpiły wojny domowe, z których zwycięsko wyszedł Meleín II (zwany Odnowicielem). Wprowadzone przez niego reformy administracyjne zostały dokończone około 150 lat później przez Tárolaùgra IV Starego. Stabilne podstawy stworzone przez tych władców pozwoliły państwu przetrwać kolejne stulecia mimo kryzysów.

Od około 8600 EK Trugia doświadczała narastającej presji sąsiadów: Pojtów, Brotów i barbarzyńców zza Jeziora. Słabnięcie potencjału militarnego, wzrost autonomii miast i uzależnienie gospodarcze od Siedmiomieścia doprowadziły do postępującej dezintegracji. W 8981 EK chan Evad najechał Trugię, a w 8984 EK zakończył jej podbój. Państwo Truskie przestało istnieć.

Polityka

Główny artykuł: Truskie klany

Ustrój Państwa Truskiego stanowił złożone połączenie elementów feudalnych, rozwiniętej biurokracji i ustroju miejskiego, z kilkoma równoległymi podziałami terytorialnymi.

Związek Truski

Pierwotną nazwą organizmu politycznego był Związek Truski — związek najważniejszych truskich miast pod ochroną Hegemona. W późniejszych wiekach widoczne były ślady dawnej niezależności miast związkowych, które dążyły do szerokiej autonomii.

Hegemon

Tytuł władcy brzmiał Hegemon i wywodził się z tytulatury Związku Truskiego. W użyciu funkcjonowało także określenie Pan (w znaczeniu „autokrator”, „dominus”).

Podział terytorialny

Podstawowy był podział feudalny. Prowincje oddawano w dziedziczny zarząd gubernatorom wojskowym, podporządkowanym z kolei mniejszym jednostkom terytorialnym. System ten pozostawał ściśle związany z wojskiem truskim, które przez długi czas gwarantowało stabilność. W okresie schyłkowym stopnie wojskowe uległy dziedziczeniu i pełniły równocześnie funkcje urzędnicze.

Miasta, choć formalnie podległe lokalnym feudałom, były w praktyce samorządne i podlegały bezpośrednio Hegemonowi. Dysponowały szeroką autonomią, mogły bić własną monetę i utrzymywać milicje miejskie, kluczowe dla obrony.

Biurokracja

W późnym okresie władza hegemonów była silnie ograniczona przez biurokrację, która odgrywała zasadniczą rolę w zarządzaniu państwem i przyczyniła się do jego długotrwałej trwałości mimo narastających problemów.

Demografia

Trugia była państwem wielonarodowym, o dużej różnorodności językowej i kulturowej. Najważniejszym językiem pozostawał truski, istotną rolę odgrywały też pojcki, brocki, taugryjski oraz język qin.

Najdawniejsze dzieje Trugii charakteryzowały się stosunkowo niewielką liczbą ludności. U początków państwowości populację szacuje się na 3–5 milionów mieszkańców, rozproszonych w klanach rolniczych, pasterskich i rybackich. Gęstość zaludnienia była wówczas niska – przeciętnie 4–7 osób na km², z dużymi obszarami dżungli i stepu niemal pustymi.

Okres długotrwałego pokoju po zjednoczeniu państwa przyniósł gwałtowny przyrost ludności. Dzięki wydajnej gospodarce ryżowej w dolinie Wielkiej Rzeki, rozwojowi irygacji i bezpieczeństwu wewnętrznemu populacja rosła szybko, osiągając w szczytowym momencie nawet 15–20 milionów mieszkańców. W żyznych rejonach doliny zaludnienie przekraczało 100 osób na km², co stawiało Trugię wśród najbardziej zaludnionych regionów ówczesnego świata. Był to czas prosperity, w którym liczba obywateli-wojowników sięgała około 1,5–2 milionów, co dawało państwu olbrzymie możliwości mobilizacyjne.

Kryzys terytorialny i utrata ziem na północy zmieniły jednak te proporcje. W wyniku wojen i najazdów do serca państwa napłynęły setki tysięcy uchodźców, a populacja stopniowo malała do 11–13 milionów. Na wielu obszarach północnych wsie zostały wyludnione, a uchodźcy osiedlali się w miastach lub w bogatszych regionach południa. Miasta, które dawniej liczyły po kilkanaście tysięcy mieszkańców, zaczęły puchnąć do 50–80 tysięcy, co powodowało przeludnienie i niedobory żywności.

Ostatni okres dziejów Trugii to czas demograficznej katastrofy. Klęski militarne, głód i wymuszony eksport żywności doprowadziły do wysokiej śmiertelności. Szacuje się, że w ciągu dwóch pokoleń populacja kraju spadła o 2–4 miliony, a w najbardziej dotkniętych regionach nawet co trzeci mieszkaniec zmarł lub uciekł. W północnych prowincjach gęstość zaludnienia spadła poniżej 20 osób na km², a w wielu miejscach całe klany przestały istnieć. Jednocześnie do Trugii napływały nowe grupy – federaci i ludy koczownicze – co prowadziło do zmiany struktury etnicznej i społecznej. Pod koniec istnienia państwa liczba pełnoprawnych obywateli zmniejszyła się do około miliona, co w porównaniu z całkowitą populacją oznaczało ich marginalizację i erozję tradycyjnego systemu klanowego.

Religia

Główny artykuł: Religia truska

Religia w Państwie Truskim miała charakter złożony i wielowarstwowy, wynikający ze współistnienia kilku tradycji. Dominowała religia truska, obok której obecne były wierzenia pojckie oraz bohenizm, związany głównie ze społecznościami cudzoziemskimi z Qin. W miastach dochodziło do synkretycznych połączeń, jednak to religia Trugów wyznaczała najważniejsze ramy duchowości państwa.

Truski system wyróżniał się nieufnością wobec bogów i brakiem rozbudowanej mitologii. W micie o początku bogowie jawią się jako wrogowie ludzkości, pokonani dopiero przez bliźnięta Koùda i Teiz, którzy odtąd czuwają nad światem jako Słońce i Księżyc. To oni stali się „władcami świata” i głównymi obiektami czci, w odróżnieniu od dawnych, pogardzanych bóstw. Koùd symbolizuje odwagę i wojowniczość, Teiz – wierność i opiekę nad domem; ich kult łączył się z rolami płciowymi, choć dopuszczano rytualną zmianę płci w zależności od obranej drogi życiowej.

Istotną część religii stanowiła eschatologia: dusze ludzi prawych jednoczyły się z Koùdem lub Teiz, zaś przewrotni łączyli się z dawnymi bogami. W przyszłości ma nastąpić druga bitwa między zwycięskimi i upadłymi bóstwami, której wynik pozostaje niepewny. Na tle tej tradycji bohenizm, akcentujący etykę, harmonię i rozwój jednostki, pełnił rolę dodatkowego systemu, który dzięki otwartości na inne wierzenia często wchodził w synkretyczne związki z religią truską. Całość tworzyła pluralistyczny krajobraz religijny, w którym rdzeniem pozostawał kult zwycięskich przodków i odrzucenie dawnych bogów.

Kultura

Trugowie, choć wywodzili się ze stepowych koczowników, stworzyli kulturę bogatą i zróżnicowaną, zachowując własną tożsamość mimo silnych wpływów sąsiadów – szczególnie Pojtów i Qin. Fundamentem życia społecznego były klany, które łączyły funkcje gospodarcze, religijne i militarne, a zarazem stanowiły o ciągłości tradycji nawet w okresach kryzysów.

Wyróżniano trzy główne grupy: Trugo-Liktów – żeglarzy i piratów, stanowiących elitę Państwa Truskiego; Trugów-rolników, dominujących w dolinie Wielkiej Rzeki; oraz Trugów-koczowników, stopniowo asymilujących się do Brotów. Ta różnorodność sprzyjała elastyczności kulturowej, ale też rodziła napięcia wewnętrzne.

Szczególnym rysem była rytualna rola płci. Kobiety odpowiadały za sztukę, zdobnictwo i nauczanie wiedzy, mężczyźni za wojnę, rolnictwo i rzemiosła praktyczne. Dekoracja przedmiotów codziennych i wojennych była surowo reglamentowana, dopuszczając jedynie geometryczne wzory i rodowe tamgi. Religia truska, oparta na archaicznych dualizmach, uznawała również rytualną zmianę płci, co wzmacniało płynność ról społecznych.

Literatura zajmowała szczególne miejsce w kulturze Trugów. Najwyżej ceniona była poezja, którą uznawali za równą samej literaturze – jej recytacja stanowiła formę pamięci zbiorowej i rytuału. Kobiety chętnie tworzyły i czytały prozatorskie opowieści – od historii rodzinnych po zmitologizowane sagi – i to one stanowiły znaczną część piśmiennictwa codziennego. Trugowie pisali również teksty praktyczne, takie jak podręczniki, kroniki czy dzieła rocznikarskie, lecz nie zaliczali ich do literatury w ścisłym sensie, traktując je raczej jako dokumentację. Cała ta literatura powstawała głównie w języku truskim, z wyjątkiem filozofii - tam królował język qin.

Gospodarka

Główny artykuł: Gospodarka Państwa Truskiego

Gospodarka Państwa Truskiego opierała się przede wszystkim na rolnictwie, którego podstawą były uprawy ryżu w żyznej dolinie Wielkiej Rzeki. Tropikalny klimat pozwalał na wysokie plony, dzięki czemu kraj posiadał znaczną nadwyżkę żywności. Część klanów specjalizowała się w hodowli zwierząt na zachodnich stepach, inne w rybołówstwie i rzemiośle. Własność ziemi była przypisana klanom, a nie jednostkom, co sprzyjało egalitaryzmowi wśród obywateli, choć z czasem różnice majątkowe między bogatszymi a uboższymi rodami coraz bardziej się pogłębiały.

Handel wewnętrzny był silnie reglamentowany, a sama warstwa kupiecka pozostawała w pogardzie. Rolę pośredników pełnili głównie cudzoziemcy, którzy osiedlali się w wydzielonych dzielnicach miast. Mimo niechęci do kupiectwa Trugia leżała na skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych - Szlaku Lasu i Szlaku Kadzidła i czerpała pośrednie korzyści z wymiany, zwłaszcza przez eksport żywności, surowców oraz wyrobów rzemieślniczych, w tym cenionej broni i luksusowego drewna. Władza centralna korzystała z rozbudowanej biurokracji, a głównym źródłem jej dochodów były ziemie pozostające w domenie Hegemona oraz opłaty związane z handlem cudzoziemców. Do głównych towarów eksportowych należały: ryż, przyprawy, kakao, czekolada i cukier trzcinowy. Zwłaszcza eksport ryżu silnie wiązał gospodarkę z Siedmiomieściem, gdzie niedobór żywności zmuszał Qińczyków do jej importowania.

Przez długi czas system ten zapewniał stabilność i dobrobyt, jednak wraz z osłabieniem władzy centralnej i stopniowym rozdrobnieniem domeny Hegemona możliwości ściągania dochodów malały. Autonomia klanów sprawiała, że państwo miało coraz mniejsze możliwości mobilizacyjne i fiskalne. W sytuacji zagrożenia zewnętrznego brakowało zarówno pieniędzy, jak i rąk do pracy oraz żołnierzy. Coraz większe uzależnienie od zagranicznych pożyczek prowadziło do wzrostu wpływów obcych kupców, którzy narzucali warunki wymiany handlowej i wymuszali eksport żywności nawet w okresach wewnętrznego niedostatku.

W ten sposób gospodarka Trugii, niegdyś stanowiąca podstawę jej siły, stała się jednym z głównych czynników jej upadku. Nadmierne obciążenia, głód i utrata niezależności ekonomicznej podkopały autorytet Hegemona, wzmocniły pozycję obcych kupców i magnatów, a w konsekwencji doprowadziły do dezintegracji państwa i zaniku tradycyjnego systemu klanowego.

Wojskowość

Główny artykuł: Wojsko truskie

Armia truska wyrastała bezpośrednio z ustroju klanowego. Każdy klan miał obowiązek wystawić część swoich członków do służby, a wojna była traktowana jako naturalne przedłużenie obowiązków obywatela. W okresie wczesnym oznaczało to raczej drużyny wojowników powiązanych więzami krwi, walczących w sposób niesformalizowany. Z czasem jednak, wraz z rozwojem państwa i ekspansją terytorialną, armia przybrała bardziej zorganizowaną postać. Wykształciły się stałe jednostki piechoty i jazdy, a szczególną sławę zdobyła broń truska – solidna, starannie wyrabiana i chętnie kupowana także przez obcych.

Dyscyplina i hierarchia wojskowa były mocno zakorzenione w strukturze społecznej. Elita wojskowa stanowiła drugi po Hegemonie stan w hierarchii państwa, wyżej od rzemieślników czy kupców. Dawało to armii ogromny prestiż, ale też powodowało, że służba wojskowa była traktowana jako jeden z głównych sposobów utrzymania pozycji społecznej. Żołnierze wywodzili się przede wszystkim z rodzin klanowych, a nagrodą za zasługi były ziemie z domeny Hegemona lub przywileje w ramach własnego klanu. W ten sposób wojskowość przenikała niemal całe życie polityczne i gospodarcze Trugii.

Z czasem jednak system ten zaczął się chwiać. Utrata ziem na rzecz barbarzyńców i sąsiadów oznaczała, że Hegemon miał coraz mniej ziemi, którą mógł rozdawać żołnierzom. Coraz trudniej było też utrzymać liczebność armii, a rosnące potrzeby zmuszały do zaciągania nowych ludzi spoza kręgu obywateli – osadników, uchodźców czy federatów. Wprowadzało to elementy nieufności i obniżało morale, bo dawniej wojsko stanowiło niemal wyłącznie elitarną wspólnotę Trugów.

W późnym okresie państwa armia coraz bardziej opierała się na najemnikach, opłacanych dzięki pożyczkom udzielanym przez obcych kupców. Jednostki te bywały skuteczne, ale nie miały tej samej lojalności wobec Hegemona. Równocześnie tradycyjne oddziały klanowe ulegały rozdrobnieniu i osłabieniu. Zamiast silnej, jednolitej armii państwo dysponowało mieszaniną wojsk klanowych, federackich i zaciężnych, które często działały niespójnie. Ważną rolę w obronie ośrodków miejskich odgrywały milicje miejskie, które jednak miały wyłącznie charakter obronny, ograniczony do terenów miasta.

W rezultacie wojskowość, która przez długi czas stanowiła fundament potęgi Trugii i jej ekspansji, stała się jednym z czynników jej upadku. Rozpad dawnego systemu klanowego, niedobór ziemi i ludzi, a także uzależnienie od cudzoziemskich pożyczek sprawiły, że armia truska nie była już zdolna sprostać kolejnym kryzysom.