Projekt Kyon

Z Conlanger
Wersja z dnia 20:43, 20 sie 2024 autorstwa Canis (dyskusja | edycje) (→‎Statusy państw)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
K Y O N
Czytasz artykuł z serii Kyon.
Astronomia: Kyon i Space Engine · układ planetarny
Kynografia: Projekt Kyon (Rozszerzenia i alternatywy) · Planeta Kyon · Paleokynologia · Klimat Kyonu (Wielbłąd i Rekin) · biologia · historia (Wielka linia czasu) · Nazewnictwo chronologiczne
Listy: państw (analogie do Ziemi) · regionów · języków · imion · miejsc · ludów · topograficzne · miast · cywilizacji · religii · ras · kontrowersji
Cywilizacja: nauka i technika · systemy miar · historia po 8973 · historia piśmiennictwa · kalendarze · kyońska twórczość · ciekawostki
Najlepiej opisane państwa: Tangia · Ajdynir · Państwo Neszów · Siedmiomieście · Monarchia Olsów · Erutia · Tarum · Muria · Szur
Projekt conworldu PFJ.
KYON

Kyon. Psia planeta. Wyrzucona na skraj galaktyki, z dala od innych gwiazd
O projekcie
Status aktywnie rozwijany
Rok powstania 2015[1]
Skala Wieloosobowy
W szczytowym okresie 12 osób
Głównodowodzący Canis, Borlach, Todsmer (2021, de facto)
- Henryk Pruthenia (2016-2019)
- Canis (2015-2016)
Założyciel {{{założyciel}}}
Cel projektu Eksperyment myślowy dot. ewolucji kultury przy skrajnie odmiennym nocnym niebie
Wykorzystanie Space Engine Tak :: 0.9.7.3 beta
Planeta RS 8414-5-7-615188-1 5 (modyfikowana)
O świecie
Fikcyjność wysoki realizm (realne prawa fizyki)
- wyjątki: biologia ziemska na obcej planecie
- te kontynuacje historii, które wychodzą daleko w przyszłość
Naśladownictwo niskie, projekt a priori
Pochodzenie życia panspermia (ok. 1 mln lat temu)
Koncentracja uwagi na czasach maks. 1500 na Ziemi
- wyj. projekty Canisa: koncentracja na odp. roku 1750 na Ziemi
Podstawowe artykuły
O projekcie Projekt Kyon
Świat Planeta Kyon
Układ planetarny Astronomia Kyonu
Klimat Klimat Kyonu
Biologia Fauna i flora Kyonu
Historia Historia Kyonu, wielka linia czasu
Państwa Lista państw Kyonu, Tabela państw Kyonu
Najlepiej opisane państwa Tangia · Ajdynir · Państwo Neszów · Siedmiomieście · Monarchia Olsów · Erutia · Tarum · Muria · Szur

        Kyon - conworld a priori tworzony wspólnie przez użytkowników Polskiego Forum Językowego, założony w późnym 2015 roku[2], z głównym założeniem kontemplacji jakie kultury, mitologie i religie mogły powstać przy populacji ludzkiej żyjącej pod zupełnie innym nocnym niebem. Świat był starannie dobrany w programie Space Engine wersji 0.9.7.3 beta jako świat RS 8414-5-7-615188-1 5 z delikatnym edytowaniem planetarnym, i znajduje się na skraju galaktyki Karła Rzeźbiarza[3] od strony Drogi Mlecznej, widząc ją z góry. Nazwa "Kyon" (starogr. κύων[4] - pies) odnosi się do założyciela projektu, Canisa, którego pseudonim po łacinie oznacza "pies".

Świat ma kilka zasad: mogą tam być tylko ludzie, zakazując istot takich jak elfy czy krasnoludy. Dozwolone zwierzęta mogą pochodzić z całego neogenu, zezwalając na koegzystencję fauny trzeciorzędu i czwartorzędu, szczególnie megafauny, ze współczesną. Flora pojawia się z dłuższego okresu. Językowo i kulturowo projekt zezwala tylko na aprioryczne języki sztuczne[5], choć luźne nawiązania do kultur ziemskich są powszechne, zazwyczaj tłumaczone jako wynikające z przypadkowej konwergencji[6].

Unikatowe dla projektu Kyon jest szerokie wykorzystywanie narzędzi technologicznych: Space Engine, NASA G. Projector, InkScape vector graphics, GIMP, Midjourney AI oraz Suno AI.


Kluczowe miasta, dla roku 8973 EK, roku wspólnego. Mapa używana do omawiania szlaków handlowych.

Kyon jako projekt zakłada, że obecność ludzi - i życie w ogóle - jest rezultatem działań cywilizacji ludzi z dalekiej przyszłości, która osiągnęła możliwość dalekich podróży kosmicznych i pozostawiła pewne populacje na Kyonie, ale opuściła go od tego czasu. Ten aspekt służy jako nieistotna ciekawostka w tle projektu i nigdy nie było intencją specjalne skupianie się na nim, choć wraz z rozwojem niektórych projektów, podstawowe założenia stały się wysoce kontrowersyjne, w szczególności przy projektach przechodzących rewolucję przemysłową, podczas gdy flora Kyonu - pod podstawowymi założeniami - miała mieć tylko jeden milion lat, zatem zasoby naturalnych paliw kopalnych i docenianych materiałów budowlanych takich jak wapień i marmur są niemal niedostępne. Kyon miał pierwotnie obracać się wokół cywilizacyjnego poziomu Ziemi ok. XV wieku, zatem kilka modyfikacji było zaproponowanych dla poszczególnych użytkowników do wzięcia:

  • Ancient Flora (starożytna roślinność) zmienia początkowe założenie, że życie na Kyonie ma 1 milion lat, przez pozwolenie roślinności na istnienie na Kyonie od 500 milionów lat. To pozwala na dostatek paliw kopalnych, zatem pozwala na rewolucję przemysłową.
  • Ancient Flora+ (starożytna roślinność plus) dodaje do powyższego proste organizmy wapienne, dzięki którym wapień i marmur mogą istnieć.
  • Dynamic Flora (dynamiczna roślinność) wprowadza wąski element fikcyjny do roślinności Kyonu poprzez założenie, że ta roślinność przystosowała się do warunków astrofizycznych i klimatycznych Kyonu i, w czasach trudnych, znacznie szybciej i wydajniej niż rośliny na Ziemi może tworzyć formy przetrwalnikowe, i byłaby zdolna do eksplozji wegetacji przy sprzyjających warunkach. Ten model wytłumaczono jako adaptacja do trudnego, ale przewidywalnego klimatu Kyonu, na podstawie proponowanego modelu klimatycznego Wielbłąd i Rekin. Space Engine jest ważnym źródłem informacji, których nie trzeba wymyślać, a także map i zdjęć, ale do uczestników należy, czy należy pewne elementy traktować poważnie (zrezygnowano zupełnie z wygenerowanego układu rzek). Nazwy miejscowe są zapożyczane dla języka polskiego bezpośrednio z języka danego ludu.

Projekt jest dowodzony przez Canisa, Borlacha i Todsmera. Przez długi czas był dowodzony przez Henryka Pruthenię. Założony był i pierwotnie dowodzony przez Canisa, od którego pseudonimu (łac. canis - pies) zaproponowano nazwę projektu (starogr. κύων[7] - pies).

Gracze

We lutym 2021 roku w projekcie brało udział sześć osób:

W projekcie pomagali/pomagają również Vaylor i Artaxes, odpowiadający za stworzenie kilku conlangów używanych na Kyonie, przede wszystkim na terenie Ajdyniriany.

Nieaktywni

Obszary zainteresowań

Obszary zainteresowań poszczególnych graczy

Lista państw Kyonu

Legenda

Główny artykuł: Uniwersalne linie epok

Oznaczenia poziomów cywilizacyjnych symbolizują konkretną analogię do ziemskiego poziomu rozwoju cywilizacyjnego i technologicznego. Przykładowo:

  R1  
Epoka wczesnośredniowieczna
  R2  
Epoka późnego średniowiecza
  R3  
Epoka renesansu i wielkich odkryć
  N1  
Epoka wczesnonowożytna, wczesnych imperiów kolonialnych

Wejdź na stronę Uniwersalne linie epok, aby zapoznać się ze szczegółami.

Jak dodać populację i powierzchnię kraju?

  1. Populacja zależy od prowadzącego kraj. Staraj się, aby była realistyczna.
  2. Aby uzyskać powierzchnię kraju, pobierz tę mapę świata i zakoloruj teren swojego kraju wyłącznie jednym kolorem (żadne odcienie nie są dopuszczalne, tylko 1 kolor). Prześlij do Canisa.

Statusy państw

Jedną z fundamentalnych, startowych zasad projektu Kyon była zasada, że nieaktywność skończy się zaoraniem projektu. Na mapie Kyonu nie miało być nieużytków i zamrażarek. Osoby nieaktywne od 2 lat, z którymi nie ma kontaktu, i które nie rokują dobrze, mają ich obszar zainteresowań odebrany lub skrócony i oddany innym. Następujące statusy są możliwe:

Aktywny - aktywnie rozwijany, czyli w okresie ok. 2 lat autor coś robił lub przynajmniej jest z nim jakiś regularny kontakt. Co najmniej odpowiada na pytania jak mu się je zada.

⚒️ Ten artykuł jest aktywnie rozwijany i autor prosi o cierpliwość. Jest to część projektu Kyon.
{{Kyon aktywny}}

Ukończony - projekt w stopniu imponującym został kompletnie opisany. Obowiązuje wyłącznie krainy małe obszarowo oraz o małym wpływie, lub w epoce historycznej która nie wadzi innym graczom.

Niniejszy artykuł dotyczący Kyonu jest kompletny i jest ukończony.
{{Kyon ukończony}}

Wstrzymany - użytkownik przestał rozwijać, ale decyzją prowadzących projekt jeszcze nie podejmujemy radykalnych środków.

📶 Ten artykuł przestał być rozwijany i nie wiadomo co się dzieje z autorem, ale prowadzący projekt Kyon nie podjęli jeszcze decyzji sankcyjnych/ograniczających, czekają na wznowienie kontaktu.
{{Kyon wstrzymany}}

Wieczna zamrażarka - projekt jest wstrzymany bezterminowo. Przykład: Siedmiomieście. Autor nie żyje od wielu lat, ale opisał projekt dobrze, a jest na małym obszarze. Nieaktywność nikomu nie wadzi.

🧊🆒 Ten artykuł nie jest i już nie będzie rozwijany. Jest w wiecznej zamrażarce. Autor go totalnie porzucił, a kontakt z nim przepadł na ponad 2 lata, lub kontakt z autorem jest bezwartościowy i nic już nie rozwija.
Mimo to, już stworzony artykuł był na tyle wartościowy, lub jego treść akceptowalnie oddziałuje na projekty innych graczy Kyonu, że pozostawiono go - zazwyczaj skracając jego granice geograficzne (jeżeli dotyczy).
{{Kyon wieczna zamrażarka}}

Reorganizacja - kiedy ktoś się zrzekł projektu na rzecz innej osoby, która musi przebudować projekt.

🚧 Ten artykuł podlega kompletnej reorganizacji albo nawet zmienił autora, i może zostać nawet całkowicie zaorany. Zaleca się cierpliwość i odradza przywiązywanie do obecnie dostępnych treści.
{{Kyon reorganizacja}}

Do przycięcia - ktoś jest ćwierćaktywny i prawie nie tworzy, ale jest czasem jakiś kontakt. Ten status dostaniesz, jak zabierzesz sobie za dużo ziemi. Przykład: liczne ziemie Henryka Pruthenii, Muria.

✂️ Autor prawie przestał tworzyć, a kontakt z nim jest szczątkowy. Nie do końca wiadomo czy wróci do tworzenia, czy porzucił temat. Ale trwa to już za długo i prowadzący projekt Kyon podjęli decyzję o przycięciu zakresu/zasięgu lub granic tego autora do absolutnego minimum, aby nie rezerwował sobie terenów, które może rozwijać ktoś inny.
{{Kyon do przycięcia}}

Do historycznego upadku - dostaniesz opis, że mocarstwa innych graczy cię najechali i zniszczyli. Twoja cywilizacja przestaje kompletnie istnieć. Twój projekt przestaje istnieć. Jesteś tylko na kartach historii.

🪓🧨 Z autorem tego artykułu nie ma w ogóle kontaktu od 2 lat i nie tworzy. Nie reaguje na próby kontaktu. Projekt jest ogłoszony jako haniebnie porzucony. W związku z tym, prowadzący projekt Kyon nie zdecydowali o karnym odkanonizowaniu, ale o karnej dewastacji. Jeżeli artykuł dotyczy państwa lub lądu, zostanie on uznany za historycznie przejęty, zniszczony i zabity przez narody innych graczy. Możliwe, że już pozostawiony opis zostanie cofnięty w czasie przed rok wspólny Kyonu, aby kto inny mógł stworzyć co chce na tym obszarze i w tym czasie.
Być może przeglądasz archiwalny artykuł, bądź jeszcze w kolejce do dewastacji. Sprawdź opis na wstępie artykułu.
{{Kyon do dewastacji}}

Do dekanonizacji - najniższy stopień. Dekanonizowany projekt nigdy nie istniał. Można go sobie poczytać na Wiki w archiwum, tego nikt nie skasuje, ale projekt Kyon odwrócił się od Ciebie, bo odwróciłeś się od niego.

☢️ Z autorem tego artykułu nie ma w ogóle kontaktu i nie tworzy. Nie reaguje na próby kontaktu. Projekt jest ogłoszony jako haniebnie porzucony. Dodatkowo, artykuł był tak słaby, że prowadzący projekt Kyon zdecydowali o najgorszym wymiarze kary: dekanonizacji. Wszystko zawarte w tym artykule jest lub będzie uznane za niebyłe i nigdy się nie wydarzyło. Artykuł będzie wyłącznie dostępny archiwalnie do poczytania, ale nie ma prawa uznać się za część normalnego kanonu Kyonu.
Być może przeglądasz archiwalny artykuł, bądź jeszcze w kolejce do archiwizacji. Sprawdź opis na wstępie artykułu.
{{Kyon do dekanonizacji}}

Rok wspólny 8973 EK

Odpowiednik XV wieku na Ziemi
Populacja znanego świata: 183 032 251 ludzi
Państwa zajmują 27 711 624 km²/123 275 212 km² lądów świata (22,48%)

Poziom Państwo Emblemat Lokalizacja Populacja Powierzchnia Stolica Religia Region Klimat Waluta Import Eksport Prowadzący
  R3  
Tangia
rok 8973
20 000 000 1 150 430 km² Naratai karaizm Kanisja
Kyon zachodni
Tropikalny i ciepły aotai (AHT) złoto, drewno, żywność, lekarstwa, tekstylia, materiały surowe, niewolnicy guma, optyka, perły, okręty, kości, mapy, bursztyn, niewolnicy, maź luminescencyjna, towary przetworzone: pancerze, liny, lustra, naczynia, koła, beczki, skrzynie, elementy budowlane Canis
  R3  
Ajdynir 35 000 000 9 076 545 km² Djyazhoar dżaryzm Środkowy Kyon Gorący pustynny adrash (ADR) guma, ozdoby, sól, papier, optyka, żelazo, niewolnicy, maź luminescencyjna, proch, porcelana wiedza medyczna, leki, ziele ḱagozhi, ayiritana, ajdyniriańskie wina, dywany i herbaty, szafran, perfumy, marmur, kamienie szlachetne, kryształy, lapis lazuli, heban ozarnijski, drewno Gąruwan, tekstylia i żagle, kadzidło, mirra, płody rolne, żywność kserofityczna, niewolnicy, wyroby: ajdyniriańskie, mhasalskie, tahareńskie, waraskie, sarnackie, mnaryjskie, affairskie Borlach
  R3  
Państwo Neššów 43 250 000 1 911 395 km² Melekē Kērosutoccu Północ Umiarkowany i morski kartofle[1] skóry i kości, mięso, barwniki, drogie kamienie, egzotyczne drewno, technologie, żywność, rośliny złoto i srebro, inne kruszce, rudy, płody rolne, żywność, drewno, meble, futra, rzeźby, ubrania, barwniki, wyroby hutnicze, technologie Henryk Pruthenia
  R2  
Siedmiomieście 3 384 450 10 000 km² de iure brak

de facto Zhanzhou

Bohenizm Środkowy Kyon Gorący wilgotny 1 Pù (園 pù) = 8 bân (園十) = 64 kàp (園百) Widsið
  R3  
Monarchia Olsów 18 000 000 5 045 265 km² Kozon łăpizm Wschód Umiarkowany-chłodny pyd guma, papier, maź luminescencyjna, proch, zioła ajdynirskie, dywany, kadzidła, przyrządy optyczne węgiel drzewny, rudy metalu, wyroby metalowe (piece, garnki, naczynia, sztućce ozdoby), drewno, wyroby drzewienne (meble, ozdoby, przedmioty użytkowe), pasteryzowana i sproszkowana żywność, wiedza chemiczna i medyczna, instrumenty muzyczne (strunowe i dęte) Pluur
  R3  
Surd
Terytorium zależne od Monarchii Olsów
200 000 142 179 km² Surd łăpizm Południe Chłodny pyd żywność, guma, papier, maź luminescencyjna, proch, żagle, ubrania węgiel drzewny, drewno, wyroby drzewienne (meble, ozdoby, przedmioty użytkowe), pasteryzowana i sproszkowana żywność, instrumenty muzyczne (strunowe i dęte) Pluur
  R3  
Muria 25 000 000 4 258 118 km² Watan Religia Murów Wschód Umiarkowany morski ? niewolnicy, żywność, medykamenty, towary luksusowe miedź, srebro, papier, proch, sprzęt nawigacyjny, herbata, szkło, porcelana Spiritus
  R2  
Pinu 250 000 1 058 701 km² Komi Kanisja Gorący, wilgotny, tropikalny muszle,
kamienie szlachetne
broń, naczynia, materiały gotowe żywność, drewno, metale Canis
  R2  
Buania ? 900 087 km² Saboat Kanisja Gorący, ciepły, umiarkowany hoañ broń, infrastruktura, zdoby, żywność drewno, żywność, ohuż Kazimierz, Canis
  R1  
Nuaria 547 801 2 242 382 km² Kuru Amaiksyminizm
Akaicyniksyminizm
Miqamin
Południe Lodowaty arktyczny Skon, masoq, łan żywność, materiały opałowe i budowlane złoto, srebro, platyna, kamienie szlachetne (diamenty, rubiny, szafiry, szmaragdy, itd.) Canis
  R3  
Secht 24 000 000
(szacowana)
1 000 000 km²
(szacowana)
Saaka Wiara Sechtońska Kanisja Suchy aħša kapitał, woda, dobra luksusowe, najemnicy, broń, pancerze, liny i węzły, okręty i żagle, żywność rynki zbytu, rynek kredytu, ubezpieczenia, bankowość i ochrona kapitału, karawaniarstwo Canis
  R2  
Szur 13 600 000
(szacowana)
1 040 737 km² Tuwwa Religia Enenków Kanisja Umiarkowany enencki sikur rozwiązania infrastrukturalne, papier, przyprawy, szkło, żywność tropikalna
(spekulacja)
drewno, żywność klimatu umiarkowanego
(spekulacja)
Spiritus

Symbol † oznacza, że użytkownik już dość dawno opuścił całą społeczność, nie ma z nim żadnego kontaktu, i nie rokuje dobrze na powrót.

Projekty klasy B

Słabo opisane, szkice, niezbyt rozwinięte porzucone projekty.

Nazwa Autor Ostatnia
aktualizacja
Mapa Komentarz
Azenia / Hwatung Widsið 2017-11-25 Brak jakiejkolwiek mapy Słabo opisany.
Bolosja Henryk Pruthenia 2017-07-23 Mapa bezużyteczna, nieczytelna. Artykuł fatalnej jakości, tylko 1 edycja.
Dżaugria Henryk Pruthenia 2017-07-23 Mapa bezużyteczna, nieczytelna. Artykuł fatalnej jakości, tylko 1 edycja.
Erutia Ulfurinn 2019-08-28 Brak globalnej mapy. Dobrze rokował. Niedostatecznie rozwinięty.
Giadur Henryk Pruthenia 2017-07-23 Mapa bezużyteczna, nieczytelna. Artykuł fatalnej jakości, tylko 3 drobne edycje.
Ilirion Henryk Pruthenia 2017-07-23 Mapa bezużyteczna, nieczytelna. Dobrze rokował. Niedostatecznie rozwinięty.
Iszaria Caraig†, F1req 2020-09-03 Brak globalnej mapy. Cały artykuł to dosłownie jedno zdanie.
Kaalpas Ulfurinn 2017-11-14 Brak globalnej mapy. Cały artykuł to dosłownie jedno zdanie.
Kadonia Henryk Pruthenia 2017-07-23 Mapa bezużyteczna, nieczytelna. Artykuł fatalnej jakości, tylko 1 edycja.
Kauradowie Pluur, Borlach 2017-12-02 Brak globalnej mapy. Cały artykuł to dosłownie trzy zdania.
Kǫl Pluur 2018-04-01 Brak globalnej mapy. Cały artykuł to dosłownie dwa zdania.
Kuniecy Pluur 2020-06-18 Brak globalnej mapy. Cały artykuł to dosłownie pięć zdań.
Lucja Henryk Pruthenia 2017-12-17 Mapa bezużyteczna, nieczytelna. Artykuł fatalnej jakości, tylko 1 edycja.
Mokucja joint-venture Canis i Borlach
Pierwotnie: Caraig
2017-07-15 Brak globalnej mapy. Dobrze rokował, rozwinięty. Świetna bandera kraju.
Sanżenia Henryk Pruthenia 2017-07-23 Mapa bezużyteczna, nieczytelna. Artykuł fatalnej jakości, tylko 1 edycja.
Secht Canis 2017-06-27 Brak jakiejkolwiek mapy. Artykuł fatalnej jakości, nieencyklopedyczny, bez użytecznych danych.
Zaplanowany do przebudowy przez Canisa na późniejszy 2020.
Szyszenia Pluur 2018-03-24 Brak globalnej mapy. Dobrze rokował, zaniedbany, niekompletny.
Tarum Widsið 2018-01-27 Brak jakiejkolwiek mapy. Świetnie rokował, dobrej jakości opisy. Świetna flaga. Niekompletny, zaniedbany i porzucony.
Państwo Truskie Tqr 2017-09-11 Brak jakiejkolwiek mapy. Niekompletny, porzucony.
Wertynia F1req Aktywnie rozwijany Brak globalnej mapy. Niekompletny, dużo brakujących opisów.

Projekty klasy C

Brak nawet artykułu. Informacje są szczątkowe. Kanoniczność może być niepewna.

Nazwa Autor
Aralezeusze Borlach
Âng Qo'or Borlach
Bałaszaskowie Henryk Pruthenia
Czecharowie Borlach
Dżaszir Borlach
Emnaegnir Borlach
Esmia Tqr
Harenia Widsið
Harrun Borlach
Kawelia Borlach
Kejren Borlach
Kraj mugadirski Tqr
Merawia Widsið
Mitenia Henryk Pruthenia
Nuapaq Henryk Pruthenia
Piri Spiritus
Poici Tqr
Raľuhhruş Henryk Pruthenia
Rikkadan Borlach
Stojeziory Widsið
Surandral Borlach
Talonbat Borlach
Tjevangono ArturJD, Henryk Pruthenia
Federacja Truska Tqr
Unia Lomarska Borlach
Wolne Księstwa Borlach
Zamb Tqr
Związek Północny Henryk Pruthenia

Rok 9509 EK

Odpowiednik wczesnego XVII wieku na Ziemi
Poziom Państwo Emblemat Lokalizacja Populacja Powierzchnia Stolica Religia Region Klimat Waluta Import Eksport Prowadzący
  N1  
Tangia 29 843 922 2 160 209 km² Naratai karaizm Kanisja
Kyon zachodni
Tropikalny i ciepły aotai (AHT) złoto, drewno, żywność, lekarstwa, tekstylia, materiały surowe, niewolnicy guma, optyka, perły, okręty, ohuż, kości, mapy, bursztyn, niewolnicy, maź luminescencyjna, towary przetworzone: pancerze, liny, lustra, naczynia, koła, beczki, skrzynie, elementy budowlane Canis
Kazimierz (Buania)

Rok 9640 EK

Odpowiednik późnego XVII wieku na Ziemi
Poziom Państwo Emblemat Lokalizacja Populacja Powierzchnia Stolica Religia Region Klimat Waluta Import Eksport Prowadzący
  N1  
Tangia 36 484 642 2 160 209 km² Naratai karaizm Kanisja
Kyon zachodni
Tropikalny i ciepły aotai (AHT) złoto, drewno, żywność, lekarstwa, tekstylia, materiały surowe, niewolnicy guma, optyka, perły, okręty, ohuż, kości, mapy, bursztyn, niewolnicy, maź luminescencyjna, towary przetworzone: pancerze, liny, lustra, naczynia, koła, beczki, skrzynie, elementy budowlane Canis
Kazimierz (Buania)

Rok 9750 EK

Odpowiednik wczesnego XVIII wieku na Ziemi
Poziom Państwo Emblemat Lokalizacja Populacja Powierzchnia Stolica Religia Region Klimat Waluta Import Eksport Prowadzący
  N1  
Tangia 74 544 874 3 620 604 km² Kun Atla karaizm Kanisja
Kyon zachodni
Tropikalny i ciepły aotai (AHT) złoto, drewno, żywność, lekarstwa, tekstylia, materiały surowe, niewolnicy guma, optyka, perły, okręty, ohuż, kości, mapy, bursztyn, niewolnicy, maź luminescencyjna, towary przetworzone: pancerze, liny, lustra, naczynia, koła, beczki, skrzynie, elementy budowlane Canis
Kazimierz (Buania)

Rok 9866 EK

Odpowiednik późnego XVIII wieku na Ziemi
Poziom Państwo Emblemat Lokalizacja Populacja Powierzchnia Stolica Religia Region Klimat Waluta Import Eksport Prowadzący
  N1  
Tangia 71 112 787 ? km² Kun Atla karaizm Kanisja
Kyon zachodni
Tropikalny i ciepły aotai (AHT) złoto, drewno, żywność, lekarstwa, tekstylia, materiały surowe, niewolnicy guma, optyka, perły, okręty, ohuż, kości, mapy, bursztyn, niewolnicy, maź luminescencyjna, towary przetworzone: pancerze, liny, lustra, naczynia, koła, beczki, skrzynie, elementy budowlane Canis

Cywilizacje Kyonu

Główny artykuł: Cywilizacje Kyonu

Antropologia

Główny artykuł: Rasy Kyonu

Gospodarka

Historia

Główny artykuł: Historia Kyonu

Historia Kyonu, jako obszaru o wielkiej powierzchni i wielkiej różnorodności, jest bardzo bogata. Ze względu na wielkość Kyonu historie poszczególnych obszarów Kyonu omawiane są oddzielnie.

Lingwistyka

Mapa języków Kyonu
Główny artykuł: Języki Kyonu
Główny artykuł: Lista ludów Kyonu

Kyon jest różnorodny pod względem lingwistycznym i narodowościowym.

Historia Pisma na Kyonie

Główny artykuł: Historia Pisma na Kyonie

Pismo na Kyonie powstawało wielokrotnie i niezależnie w wielu miejscach Kyonu.

Egzonimy

Główny artykuł: Nazwy geograficzne Kyonu

Miasta

Główny artykuł: Miasta Kyonu

Religie Kyonu

Główny artykuł: Religie Kyonu

Świat - astronomia, topografia

Akcja conworldu toczy się na planecie, na której występuje życie oparte na wodzie - jak na Ziemi. Zarówno jednak planeta, jak i cała okolica kosmiczna są dość niestandardowe jak na fantastykę. Można tu opisać kilka poziomów, od galaktycznego po planetarny.

Układ planetarny

Główny artykuł: Astronomia Kyonu

Akcja toczy się na piątej planecie, którą można nazwać Kyon, znajdującej się w sferze życia. Większą część globu zajmują oceany. De facto planeta posiada dwa kontynenty, z czego jeden jest superkontynentem, a drugi można uznać za dużą wyspę. Nachylenie osi planety wynosi aż 31°18'54".36, przez co obraca się ona niejako po skosie. Dzień jest dużo dłuższy od ziemskiego (1,813 dnia = ok. 44h), a rok dużo krótszy (136,35 dni ziemskich). Dni trwają dłużej, ale pory roku zmieniają się dużo szybciej. Ze względu na nachylenie osi obrotu, nawet na równiku zdarza się wyraźny podział na pory roku.

Planety Hefajstos Hestia Afrodyta Hera Planeta Kyon Zeus Hades Posejdon Dionizos Hermes Nyks Hekate
Istotne
księżyce
Hebe Lykaon Ajakos Persefona Amfiryta
Enyo Radamantys

Kyon posiada magnetosferę (dowodzą tego zorze polarne). Lokalnie występuje wulkanizm (wyspa wulkaniczna znajduje się na środku oceanu, półkula południowa). Łańcuchy górskie dowodzą istnienia także płyt tektonicznych, a wraz z nimi, trzęsień ziemi. Prawdopodobnie samych płyt tektonicznych jest więcej, a i siła ścierania się jest z jakiegoś powodu większa (dużo bardzo wysokich gór), być może wynika to z grawitacji rzędu 0,57g według symulatora (mniejszy ciężar gór = łatwiej je wznieść). Posiada trzy księżyce. Lykaon jest duży i krąży bardzo blisko Kyonu. Dwa pozostałe to małe asteroidy, krążące w znacznie większej odległości.

Gwiezdna i bezgwiezdna strona nocnego nieba

Zachód słońca i wschód księżyca Lykaona na Kyonie odbywa się krzyżowo. Widok z okolic Mugadiru.

Widok nocnego nieba mocno zależy od punktu obserwacji i od pory roku. Na nocnym niebie Droga Mleczna i silne nagromadzenie gwiazd macierzystej dla Kyonu galaktyki Karła Rzeźbiarza nie są daleko od siebie, zatem nocne niebo może przyjmować różne formy, na przykład:

  • ze stroną gwiezdną (galaktyka) i bezgwiezdną z Drogą Mleczną,
  • ze stroną gwiezdną (galaktyka i Droga Mleczna) i kompletnie bezgwiezdną.

Kynografia

Główny artykuł: Lista miejsc na Kyonie

Kyon jest planetą-Pangeą, z jednym głównym kontynentem i drugim mniejszymi, Dewią.

Makroregiony

Główny artykuł: Lista regionów Kyonu
Mapa regionów Kyonu

Powierzchnia planety podzielona jest na kilka głównych regionów, przede wszystkim biorąc pod uwagę granice geograficzne, jak i kulturowe. Przede wszystkim oddziela się ziemie kontynentalne, położone wewnątrz Pangei, oraz oceaniczne na wybrzeżach. Wzdłuż dużej części wybrzeża znajdują się góry, które to są naturalną barierą, zarówno kulturową, jak i klimatyczną. Na całej południowej półkuli jest niewiele bram, przez które możliwy jest kontakt między środkiem kontynentu, a jego wybrzeżami.

Na wybrzeżach wyróżnia się region północny, gdzie znajduje się państwo Neszszów, Kanisję, czyli południowy zachód, z Tangią i Sechtem, Szur, zamieszkały przez Enenków, dalekie Południe oraz Wschód, zdominowany głównie przez wpływy Monarchii Oleskiej. Największym regionem jest jednak Środkowy Kyon, skupiony głównie wokół cywilizacji Morza Słonego i Murii. Oprócz tego są tam jeszcze dwa mniejsze regiony, czyli Wielka Pustynia oddzielająca Środkowy Kyon od Południa i Szuru oraz Dewja, która to znajduje się na drugim, małym kontynencie.

Poszczególne regiony dzielą się potem na podregiony, jak na przykład region środkowy dzieli się na Ajdynirianę - wybrzeże południowe Morza Słonego, (będącą pod wpływem cywilizacji Ajdyniru), region północny Morza Słonego (z Siedmiomieściem, Trugami i Poitami), ziemie wschodnie (z Murią) oraz zachodni region stepów i pustyń (gdzie mieszkają Brotowie, Zambowie i Maktowie). Podobnie i inne regiony dzielą się na mniejsze.

Klimat Kyonu

Główny artykuł: Klimat Kyonu

Na poniższej mapie są przedstawione strefy klimatyczne Kyonu:

Legenda:

Dużą część planety pokrywają pustynie, roślinność rozwija się głównie wzdłuż wybrzeży mórz i rzek. Największa pustynia znajduje się na południu kontynentu, występują tam najwyższe temperatury na całej planecie. Mieszkają tam tylko nieliczni ludzie. Druga wielka pustynia znajduje się na północy, i również jest bardzo słabo zaludniona, niemniej jednak klimat tam jest sporo łagodniejszy niż na południu.

Z uwagi na duże nachylenie osi planety, nawet na równiku występują wyraźne pory roku, sucha i deszczowa, z tym że oczywiście pora sucha nie jest tam surowa, charakteryzuje się ona po prostu zmniejszonymi opadami. Ponieważ na planecie występuje wyraźny podział na tereny lądowe i oceaniczne, najprawdopodobniej występują tam monsuny, działając na zmianę na północnej i południowej półkuli. Łagodzi to klimat w wielu miejscach, które w innym przypadku mniej nadawałyby się do zamieszkania. Oprócz tego lokalnie klimat bywa łagodzony (bądź wręcz przeciwnie) przez prądy morskie i oceaniczne.

Planeta jest miejscami bardzo górzysta - góry są tu bardzo wysokie, wiele przekracza wysokości 12000 metrów nad poziomem morza, czyli poza zasięgiem ludzi. Duża część przełęczy między nimi również jest na tyle wysoka, żeby ludzie nie byli w stanie przez nie przechodzić. Takie góry pełnią też rolę bardzo wyraźnej bariery klimatycznej.

Fauna i flora

Główny artykuł: Fauna i flora Kyonu

Fauna i flora nie są jeszcze dokładnie opisane. Wiadomo, że na Kyonie oprócz ludzi ma występować megafauna. W okolicy państwa Tangia wspomniane są również zwierzęta (przynajmniej dwa gatunki, płaza i ryby) produkujące maź luminescencyjną.

Mierzenie czasu

Główny artykuł: Nazewnictwo chronologiczne Kyonu

Rokiem wyjściowym dla Kyonu rok 8973.1. Opisywany na niniejszej wiki stan państw, czy ich historia, dotyczą okresu do tego roku, o ile nie określono inaczej. Pierwszym dniem roku jest dzień Przesilenia Zimowego. Aktualna data to 8973. Lata zliczane są od daty założenia I Cesarstwa Qin. Nie podaje się miesięcy, jedynie tylko dzień roku. Np. 1244.64 - czyli 64-ty dzień roku 1244-ego. Ze względu na różnice w czasie obiegu Ziemi wokół Słońca i własnej osi i w czasie obiegu Kyonu wokół swojego Słońca i własnej osi kalendarz Kyonu różni się w dużym stopniu od kalendarza ziemskiego. Liczba dni w kyońskim kalendarzu w lata zwykłe liczy sobie 75 dni, za wyjątkiem lat przestępnych. W lata przestępne liczba dni może wahać się od 76 do nawet 78.

Porównanie z Ziemią

Kyoński dzień trwa 1,813 ziemskiego dnia (około 43,5 h), a kyoński rok trwa 136,35 ziemskich dni. Przelicznik względem lat kyońskich wynosi 2,68, tj.: 5.000 lat ziemskich = ~13.400 lat kyońskich

Lata przestępne

  • Co 5 lat rok trwa 76 dni.
  • Co 150 lat rok trwa 77 dni.
  • Co 3000 lat rok trwa 78 dni.

Lista lat przestępnych o liczbie dni wynoszących 77 dni: 150, 300, 450, 600, 750, 900, 1050, 1200, 1350, 1500, 1650, 1800, 1950, 2100, 2250, 2400, 2550, 2700, 2850, 3150, 3300, 3450, 3600, 3750, 3900, 4050, 4200, 4350, 4500, 4650, 4800, 4950, 5100, 5250, 5400, 5550, 5700, 5850...

Co 3000 lat rok posiada 78 dni.

Równonoce oraz Przesilenia

Cykl pięcioletni:

  • I 1 - 18 - 37 - 56
  • II 1 - 19 - 37 - 56
  • III 1 - 19 - 38 - 56
  • IV 1 - 19 - 38 - 57
  • V 1 - 19 - 38 - 57

Szóstego roku daty równonocy i przesileń wypadają jak roku pierwszego:

  • VI 1 - 18 -37 - 56

Kalendarze Kyonu

Główny artykuł: Kalendarze Kyonu

Tu będą opisane sposoby liczenia dat przez poszczególne narody Kyonu.

Opowiadania i inne rodzaje twórczości

Główny artykuł: Kyońska Twórczość

Pewne krótkie utwory zostały umieszczone w kyońskich realiach.

Postaci z Kyonu

Główny artykuł: Postaci z Kyonu

Ciekawostki z Kyonu

Główny artykuł: Ciekawostki z Kyonu

Archiwum artykułów

Bibliografia